søndag 12. september 2010

Er Fru Fly en markedsføringskanal?


Ja. Det er både din og min blogg, i større eller mindre grad. Bloggene får stadige flere lesere, og leserne er forbrukere. Det betyr at vi bloggere har markedsføringskraft. Vi blogger om det vi skaper selv, men også om ting vi  anskaffer og ønsker oss. Ofte skriver vi og lenker til leverandører, ikke nødvendigvis for å reklamere, men for å opplyse leserne. Ofte kommer spørsmål i kommentarfeltet om hvor man har fått tak i de ulike tingene, så man er i forkant ved å informere om det i innlegget. Det gjør at sponsede og usponsede innlegg kan se helt like ut. Det er mange gråsoner her og det er ikke lett å skille. Hvor går grensen mellom tips om produkter, uformelle avtaler, vennetjenester, produktplassering og ren markedsføring? Hva sier man ja eller nei til? Hva er reklame? Skal man ha reklame? Og i så fall hvordan skal denne reklamen kommuniseres?
Veldig mange bedrifter har funnet frem til denne arenaen, og ser at det er viktig å delta her for å henge med. De yngre bloggerne har vært populære hos bedrifter lenge, men 'kommersialiseringen' har vært mindre fremtredende i segmenter som livsstil-/interiør. Samarbeid har helt sikkert foregått lenge i ulike former, men det har ikke vært veldig åpent. Men jeg synes jeg ser en en endring, og at det åpnes for mer tydelige samarbeid mer fremover. Fru Fly har fått mange henvendelser fra både store og små aktører. Noen vil at jeg skal gi vekk gaver til leserene, andre vil annonsere, eller at jeg skal bruke produktene og skrive innlegg om det. For bloggere har påvirkningskraft enten vi vil eller ei. Og sosiale medier er kommet for å bli. Derfor tror jeg at vi tjener på en diskusjon rundt dette. Det er sikkert like mange meninger som det er bloggere, men jeg synes at vi skal utveksle noen av dem. Ikke for å ta hverandre, men for å hjelpe og støtte hverandre. Retningslinjer er forsøkt laget, eks. bloggplakaten, men kritikk av denne finnes selvfølgelig også. Til syvende og sist er det hver enkelt blogger selv om må vurdere og bestemme.
 
Som blogger kan man få et kreativt pustehull, utløp for ideer, finne inspirasjon, få tilbakemeldinger, skape nettverk- og kanskje få medieomtale og ta del i de kommersielle effektene. Dette går hånd i hånd, og det ene fører ofte med seg det andre. For meg handler det først og fremst om de første fem første punktene. Penger er helt underordnet, men det er spennende å se hvilke muligheter som finnes. Hvis jeg får litt betalt for utallige timer med bloggen, er det bonus. Og hvis jeg kan få gitt noe tilbake til dere lesere i form av giveawayer, er jeg veldig glad for det. Så det vil jeg fortsette med. Og som dere sikkert har sett, har Fru Fly åpnet for (moderat) annonsering. Men jeg velger med omhu. Kun samarbeidspartnere jeg liker og som jeg tror dere liker. Bare bedrifter og annonser som passer inn hos Fru Fly. Kun produkter jeg kjøper selv. Og jeg vil være ryddig og åpen om det.
Og uansett hvilke samarbeid jeg inngår, er de en liten del av Fru Fly. 
Bloggen vil være som den alltid har vært. Interiør, design og foto fra eget hode og hjerte.
Men jeg synes det er spennende å delta helt og fullt på en relativt ny sosial arena i utvikling.
Og jeg ønsker veldig gjerne å høre deres synspunkter rundt dette.
*litt sommerfugler i magen, er spent på deres tanker*
post signature
...............................................................
 PS. 
Bildene tok jeg på Kunstnermarked forrige helg på Bergen Kjøtt.
Gamle Kjøtthallen i Sandviken skal bli en plass i Bergen hvor lokale og internasjonale 
kunstnere og musikere kan møtes, sette i gang prosjekter og jobbe sammen.  
De ønsker å tilrettelegge for  prosessene som oppstår mellom folk,
og å stole på at dette i seg selv skaper et dynamisk miljø.  
Heia!

32 kommentarer:

Tonje sa...

Svært oversiktlig, ryddig, gjennomtenkt og godt skrevet.
Tonje

My Wonderworld sa...

Etter min mening er det viktig at man opptrer åpent og ryddig, dersom man presenterer sponsede produkter og temaer. Tjener man på det selv, bør det komme frem. Jeg synes også at det er viktig at de sponsede produktene, temaene, annonsørene passer profilen, slik at det blir forutsigbart og helhetlig.

Barbros lille atelier sa...

Jeg synes du gjør det på en ytterst smakfull og ryddig måte. Det går klart fram at det er annonser det dreier seg om, samtidig som de framstår som både fine og diskre. Og det er absolutt produkter jeg forbinder med deg.

I utgangspunktet var jeg veldig skeptisk til reklame på bloggen, men jeg har underveis skiftet mening. Jeg synes nå stort sett at det er helt greit - særlig når det gjøres så smakfullt som her. Men jeg må innrømme at jeg reagerer når jeg kommer inn på blogger hvor reklamen er det første jeg ser, og hvor annonsene disharmonerer med innholdet i bloggen. Uten at vi skal henge ut noen, så synes jeg det blir feil når en mammablogger har annonser hvor det innimellom popper opp halvnakne kjendiser.

Skal man ha reklame på bloggen, så bør man trå varsomt, og det mestrer du fint, Heidi:-)

Ha en fin dag i regnet!

Klem

Pia sa...

Jeg synes bloggen din er helt grei når det gjelder reklame! Blogger som er spekket med annonser, synes jeg ikke noe om. Men at du reklamerer for produkter du står inne for , er helt greit.
Jeg legger også merke til at blogger blir mer og mer aktuelle når det gjelder markedsføring. Selv jeg har fått noen henvendelser, men det er jo ikke alltid at den henvendelsen er midt i blinken for deg...(eller meg...)
Å skrive positivt om produkter, å anbefale nettbutikker, er flott. Jeg gjør ofte det av egen, fri vilje, fordi jeg vil dele med leserne. Jeg har selv satt stor pris på å få tips inne i andre blogger (og JA, det har ført til litt shopping. Som f.eks en viss grønn buksedress som jeg har sett i en viss blogg på ei viss lita jente, som nå er kjøpt inn til ei mindre viss lita jente, av en viss kvinne....)

Igjen - den linja du har lagt deg på er helt grei, ryddig og seriøs. Og jeg er sikker på at din blogg er en type blogg som vil få flere og flere henvendelser. Og da vil du få større mulighet til å velge og vrake.

Så må jeg vel avslutte med "Fin søndag!" som seg hør og bør...

Livet i Fattighuset sa...

Viktig og aktuell debatt, det der. Jeg synes det er greit at folk skriver "... har sendt meg dette stoffet, er det ikke herlig?". Det er klart produktplassering, men vi får vite det, og har mulighet til å vurdere markedsføringseffekten. Snikreklame er lite lekkert. Som journalist må jeg ha en reklamefri blogg, så jeg trenger ikke bruke så lang tid på å vurdere om jeg skal si ja eller nei til produktomtale :-)

Ha en fin debatt-søndag :-)

Marie

det hvite hjerte sa...

Jeg syntes noen av bloggene
som har valgt å reklamere har mistet
noe av sin karisma og
blitt en "blinkende maskin"
istedet, det syntes jeg ikke noe
om, men stort sett så lærer man
seg til å se eller høre den
reklamen man vil slippe inn
(jeg føler iallefall at jeg er
god på det :) !) og resten
bare er "der" så for meg går
det bra, liker jeg en blogg
sånn ellers så ja, betyr det
ikke så mye egentlig ...

Flotte bilder hos deg (igjen)
det er nettopp det jeg
elsker bloggen din for,
alle de klare fine bildene
som får fantasien til å
spinne videre og ideene
kommer, du er virkelig
en god blogger og ikke minst
en særdeles god fotograf ... ♥

ønsker deg en fin søndag, klem til deg

hobbyvimsa sa...

Hei Fru Fly!!Jeg syns også du er ryddig og fin på dette område.Jeg syns det er helt grei med reklame,men avstår fra blinkende blogger med reklame over hele!!!Det jeg liker best er når noen har prøvd et produkt som de skriver ærlig om,for da får man jo lyst til å prøve det.Er ikke så inne i den reklamen enda jeg,men hadde jeg fått spørsmål om å teste en ting hadde jeg takket ja til det,om det hadde passet inn på bloggen min eller ei,det kan jo psse meg for det!!Tjene penger ønsker vi jo alle,hadde jeg tjent penger på bloggingen hadde jeg vært stolt:)Fortsett som du gjør jeg digger bloggen din,og er ofte her inne og koser meg,selv om jeg ikke alltid legger igjen spor..Klem Linda:)

bea sa...

kan bare stemme i med Barbro her.. jeg irriterer vettet av meg når reklame dominerer.. gidder ikke å lese innlegget og forlater like fort som jeg kom..

jeg synes imidlertid det er flott når jentene forteller hvor enkelte ting kommer fra.. så vet man hvor man kan få kjøpt det.. oppfatter ikke dette er reklame..

giweaway er greit men da må man også fortelle dersom det er en butikk som står bak.. så kan man velge om man vil være med i karusellen eller ikke..

ha en flott søndag..

Châtaigne sa...

Viktig tema du tar opp, og jeg tror (som deg) at både markedsføring av produkter og annonser blir mer og mer aktuelle for blogger.

Jeg synes det er helt fint med produktomtale, bare man er tydelig på at det er et produkt man er betalt for å skrive om eller har fått produktet. Det samme med give-aways, men gjelder også at man sier at det er noe man er blitt bedt om å gi bort.

Derimot har jeg litt mer problemer med annonser, særlig dersom de blir for tydelige på bloggen (både i margen og under hvert innlegg). Klarer ikke helt å forklare hvorfor jeg er mer positiv til produkter i innlegg. Tror det har med at i et innlegg blir det en meningsytring, mens en annonse blir enda mer kommersiell.

Synes du balanserer dette fint.

Ønsker deg en fin-fin søndag!

Nina`s blogg *super-lille* sa...

Signerer "Det hvite hjertet"

Føyer til at jeg og forlater en blogg uten å lese, så lenge det er store reklamer om både det ene og det andre over og rundt bloggen. Forstyrrende.

Du skriver ryddig, og det er oversiktlig!
Så lenge det er det, så er det go greit :):)

Beate i Husets Hjerte sa...

Er veldig enig her. Jeg tror bedriftene skjønner hvor stor makt bloggerne har og hvor raskt informasjon kommer ut, i motsetning til å reklamere i blader og reklameaviser som ikke når forbrukeren fort nok. Er jo selv blitt kontaktet av bedrifter som ønsker bloggere fordi butikken har mye partivarer og ting er utsolgt før reklamen kommer ut.

Men jeg er enig i at jeg ikke liker blogger med mye reklame. Annerledes er det med reklame som er relatert med bloggen, men uansett kan det bli for mye og for overdosert og upersonlig.

Men butikker og bedrifter bør være ganske klar over hvor stor makt bloggerne har og hvor raskt både negativt og positivt kommer ut, men det er vel kanskje derfor de prøver å "kjøpe" oss...

Hmm.. masse tanker her...(er ikke ferdig å tenke....)

Rosa sa...

Er i utgangspunktet skeptisk til reklame i bloggar, men som fleire seier: så lenge det er utført med åpne kort og reine linjer, så går det greit. Reklamen hos deg er smakfullt utført, og det bør jo vere eit kvalitetsstempel for dei som vil reklamere òg..

God søndag!

Kamelryttersken sa...

Ja, Fru Fly er en markedsføringskanal, på samme måte som alle blogger er kanaler for markedsføring av den enkelte bloggers meninger, følelser og hva ellers som er på den bloggen.
Er ikke noe galt i det. Vi shopper blogger på samme måte som vi shopper andre ting. Det være seg mat, klær, forbruksvarer. Noen hopper over blogger med masse reklame, andre går for akkurat de bloggene.
Denne kommentaren er også en markedsføring av min blogg, både fordi jeg legger den ut på en blogg hvor den kan bli lest, men også fordi kommentaren har et klart budskap.

Ha en fortsatt fin søndag :)

Ingrid sa...

Som mange andre skriv før meg likar eg dårleg reklame i bloggane. Eg har slutta å lese bloggar pga dette. Dei mister sjarmen, og eg kan ikkje for at eg kjenner meg litt "brukt". Harmoniske, estetisk flotte bloggar har vorten øydelagd av prangande, blinkande og svært kontrastfyllt (ikkje positivt denne gangen;) reklameannonsar, og eg "orkar" rett og slett ikkje å vere med på det. Reklame er det OVER ALT på nettet, og mange bloggar har vore ein pause frå dette. Oftare og oftare vert eg skuffa over at dette vert endra.
Når det er sagt, må eg leggje til at hos deg tok det fleire dagar før eg i det heile la merke til at det var annonsering i høgre kolonne. Annonseringa står også i samanheng med uttrykket du allereie har opparbeid og gjennomfører. Kontrastane i din blogg, er kontrastar du sjølv lagar og annonseringa skurrar på inga måte med resten. Harmonien vedvarar : )
Kjenner eg meg framleis "brukt"? Njaei... ikkje på same måte, av grunnar eg ikkje heilt kan forklare. Kanskje fordi eg no har fulgt bloggen din dagleg ei god stund og ser at du legg ned timevis av arbeid. Kanskje unnar eg deg kronene meir enn andre, rett og slett fordi eg er så godt nøgd med produktet du leverer. Og fordi eg likevel "tener" på å fylgje bloggen din, eg vert jo dagleg berika av kreativitet, tips og gode ord, og det medan augo kvilar : )

by BeaTell sa...

Det jeg liker med bloggen din er at du er superkreativ. Jeg får så mange tips og ideer når jeg er innom her. OG har lært mye om bildetaking og redigering! Du tar nydelige bilder!! Om du reklamerer for en eller annet produkt du liker selv og tjener en slant for det, synes jeg det er velfortjent jeg! Man bruker mange timer på å blogge, man gir veldig mye av seg selv. Hvis man da kan få noe igjen for det synes jeg som du sier "at det er en bonus"! Stå på du! DU er fortsatt en av mine favorittblogger!!!!

Hege sa...

Heisann Heidi!
Sier meg enig med de fleste som har skrevet her - så lenge annonseringen er ryddig, smakfull og eieren av bloggen føler det er et produkt han/hun kan stå inne for , er det greit.
Vi som blogger legger jo ned mye tid og arbeid i dette - og da er det helt fortjent å få noe igjen for det!
Bloggeren må fremdeles få bestemme hvordan bloggen skal se ut og hva som skrives om(og på hvilken måte):-)
Ha en fortsatt fin søndag,
klem Hege.

Kari sa...

Jeg har ingen egen blogg, men svarer likevel. I utgangspunket er jeg skeptisk til annonser i blogger, men ser at det blir mer og mer vanlig. Så lenge reklamen ikke dekker halve skjermen, går det greit. Heller ikke blinking liker jeg. Du har utført det veldig smakfullt. Jeg har full forståelse for at bloggere gjerne vil tjene noe penger. Produkopplysninger og giveawayer er helt greit, bare det ikke tar helt over bloggen. At man opplyser om at dette er ting man får, ser jeg som en selvfølge. Det hele koker vel ned til at det hele er en balansegang og at man som blogger bør være noe kritisk ovenfor firmaer slik at man ikke blir "kjøpt".

Kari :-)

Ingunn sa...

Jeg syns det er helt greit å markedsføre så sant det går på at bloggeren kan anbefale fordi den liker produktet og ikke pga denne får økonomiske fordeler av det. Det er vanskelig å vite hva slags motiver bloggeren har for å anbefale produktene med mindre man kjenner bloggeren. Jeg har 100 prosent tillit til det du anbefaler, fordi jeg kjenner deg, og vet hva du står for.

Jeg mener også at blogger kan bli litt personifisering, det vil si, enkelte personer ser på bloggeren som en avgud nærmest, og gjør alt de kan for å kopiere denne "populære" bloggeren. Ser i mange kommentarer så står det i 90 prosent av kommentarer på mange populære blogger bare positivt og sånn du er kjempeflink du er dyktig du er fantastisk du er osv osv.. det er sjeldent man ser kritiske tilbakemeldinger , det er oftest positivt og hyggelige tilbakemeldinger, det ligger på en måte bare i kortene at man kritiserer ikke i en blogg, der må man skryte eller holde kjeft. Derfor tror jeg at mange aktører ser at en blogger gjerne er et ikon, en man ser opp til, og derfor, anbefaler denne bloggeren et produkt så vil de fleste stole blindt på at dette produktet er bra fordi bloggeren liker det.
Beklager om jeg har brukt noen feil ord her det er absolutt ikke meningen å støte noen, her, dette er kun sånn generellt det jeg har opplevd når jeg har sett i diverse blogger.

Men som sagt, når jeg kjenner bloggeren slik jeg kjenner deg, jeg vet hvem du er iallfall og hva du står for, så har jeg hundre prosent tillit til det du anbefaler, og derfor så går jeg gjerne å kjøper noe som du har anbefalt. Men i andre blogger så er jeg nok litt kritisk og skeptisk til det de anbefaler, da jeg vet jo at det ligger mye penger i det å anbefale noe i en populær blogg, og jeg lar meg ikke lett rive med om bloggeren er aldri så motebevisst og populær. Blogging is money for den rette, og det er på full fart oppover dette konseptet.

Lisas hjem og skatter sa...

Jeg mener at det er opp til hver enkelt blogger å avgjøre om en ønsker å ha annonser og reklame på bloggen sin :) jeg stoler på at du tar de rette valgene og at det passer veldig godt inn på bloggen din!!! :)

ha en nydelig og god søndag!! ★

klem! :)

mi-rachel sa...

jeg har tenkt litt på denne problemstillingen noen ganger.
en ser jo fort om en blogger driver med markedsføring...noen ganger er jo dette litt skjult... for meg mister på en måte selve innlegget litt verdi. men om dette er avklart markedsføring er det ikke noe problem. men blir det overvekt av markedsføring på en blogg blir det fort litt intressant . det var min ærlige mening:) og folk ser jo dette veldig ulikt. uansett..bra at du tar det opp. og at du har funnet en bra løsning for din del:) masse lykke til.

victoria (huset i byen) sa...

Synes du har gjort deg noen gode tanker om dette, og har løst det på en veldig bra måte, det ser ryddig og enkelt ut, og det er fint.
Ofte er det jo bloggen i seg selv man titter inn på, og da mister den litt sjarmen om den er overlesset med reklame....
Ha en flott søndag, og for en fantastisk by du bor i ;) falt totalt for den....
klem victoria

Jeanette sa...

Ja, alle blogger er markedsføringskanaler. Eller, de kan brukes som det dersom bloggeren velger å gjøre det. Så da er spørsmålet om, og på hvilken måte, det skal markedsføres.

Markedsføringsloven sier at all markedsføring skal merkes som nettopp det. Og det betyr at om man kan komme til å tjene penger/produkter på en link, så skal det komme godt fram av teksten at det er potensielle penger med i spill. Eller man kan gjøre det sånn at "sponset lenke" vil vises når man holder musen over. For eksempel.

Jeg synes ikke det er noe problem å ha annonser på blogger, MEN annonsene bør være riktige for brukerne og gjenspeile deres generelle interesser. Da kan de faktisk være en styrke for bloggen, fordi de bidrar til den totale brukeropplevelsen.

Og det vil også annonsøren være tjent med, da slike annonser faktisk vil bli brukt mer enn "tilfeldig plasserte" annonser som ikke passer inn.

Forever Love ♥ sa...

Hei!
jeg måtte gruble litt..
Jeg har sluttet å lese mange blogger pga massiv irriterende reklame. Jeg vil kose meg og bli fylt opp når jeg besøker blogger ikke bli stresset/tappet av blinkende knallrosa dildo-reklamer:)jaja blant annet da:)

Slik som du har gjort det har jeg ingenting i mot, det blir på en måte en del av bloggen for du har gjort det på ditt vis.. og for at det skal være slik må det nødvendigvis være ting som er "Fru Flyaktig" som du bruker/kjøper og liker synes jeg da.
(Så jeg synes det er viktig at det er du som bestemmer hva og hvordan det skal se ut slik at det blir fint å hvile øynene på..)

Når bloggene blir blinkende av rosa annonser som har i n g e n t i n g med bloggen å gjøre synes jeg de mister personligheten, selv om innholdet er det samme stemmer det ikke for hodet mitt... desverre for noen av bloggene savner jeg....

Giveaways er jo superdupert, men alt med måte, og det det er jo du flink til:)

Klem T

Anonym sa...

Helt greit med litt reklame du kan stå inne for. Synes d er flott at man kan tjene litt penger på noe man bruker mange mange timer på. Bare det ikke blir for mye av "det gode". Men d tror jeg ikke det blir hos deg. Giveavays fin reklame og fint for deg og leserne!
LiseLotte

Mammadamen sa...

Jeg synes du har skrevet et veldig godt og ærlig innlegg om dette. Det er en interessant debatt som jeg tenker er nødvendig å ha med jevne mellomrom. Alle bloggere bør også tenke nøye gjennom dette for egen del.

Personlig ønsker jeg ikke at bloggen min skal være en markedsføringskanal, men jeg innrømmer at den er det innimellom:-) Den er allikevel først og fremst min hovedpresentasjon i den digitale verdenen, og jeg merker at det blir viktigere og viktigere for meg å vurdere nøye hva jeg publiserer og ikke. Jeg kan dog gjerne innrømme at jeg har fått gaver og produkter og skrevet om disse på bloggen. Men jeg er ganske selektiv i forhold til dette ...

Jeg syens forresten du gjør dette på en flott måte. Og aktørene du annonserer for er jo små bedrifter som kanskje ikke har det største markedsbudsjettet, og som helt sikkert vil ha stor nytte av å få presentasjon på Fru Fly. Jeg synes egentlig er veldig bra at du gir plass til slike aktører:-)

Hmm, jeg ser at dette ikke er den meste reflekterte kommentaren jeg har skrevet. Men jeg vil avslutte med å si igjen at du håndterer dette veldig godt. Og at jeg forøvrig liker godt produkttipsene du gir!

Mammadamen:-)

ralfefarfars paradis sa...

Spennende tema;) Jeg skjønner jo godt at de som har store- og skal jeg si nesten profesjonelle blogger- ønsker å få litt penger igjen for innsatsen. Dine annonser var veldig smakfulle synes jeg. Mange blogger kan jo fremstå som ganske kaotiske- selv om det ikke er reklame på dem- så jeg tror at utformingen har mye å si for hvordan reklamen oppleves av de som leser. Men jeg må også innrømme at når det blir endel reklame- så mister jeg litt lysten til å lese- det blir litt for kommersielt. Hvis man blir sponset med produkter- så synes jeg det er viktig å opplyse om dette- slik som du gjør;)
Jeg holder min blogg fri for reklame-føler det er riktig for meg;)
Håper du får en fin start på uka;)

Moccamamma sa...

Hei! Interessant tema du tar opp på en ryddig måte. Har du skrevet om det tidligere også?

Vi påvirkes jo alle av det vi leser, enten det er direkte reklame, indirekte reklame, eller utilsiktet reklame....hadde selv et innlegg om en gammel kjeksboks fra Sætre, og ser i ettertid at det ble utilsiktet reklame for kjeksprodusenten, selv om jeg ikke har mange lesere :) Jeg har selv kjøpt renholdsprodukt etter å ha sett dem på en blogg. Mulig jeg er naiv, men det er lettere å stole på at produktet er bra når noen skriver litt om sin erfaring, på godt og vondt, enn en glanset reklame på TV eller i et magasin. Selv om meningen på bloggen også kan være kjøpt og betalt. Det er jo et paradoks at om markedsføreren er skikkelig god, så sniker budskapet seg inn uten at vi i det hele tatt har oppfattet at det var bevisst reklame......eller bare aner det.

Så, ja, bloggene er en arene for reklame. Og for en kjøpesterk gruppe også. Ser at dagligvarekjedene slåss om barnefamiliene med bleieavtaler og babymat om dagen, så vi er nok et viktig segment for mange aktører.

Jeg synes det er greit med litt reklame, produktomtale og "basar" med kjekke premier. Som leser må man jo selv tolke budskapet, og velger selv hvilke blogger man leser og ikke. På samme måte som vi velger magasiner og aviser. Jeg er ikke begeistret for for mye bannere og farger. Men, jeg tenker at den enkelte får velge selv, og så velger jeg om jeg fortsatt kan se forbi reklamen og se de innleggene jeg interesserer meg for. Men, det trekker ned totalinntrykket for meg....og troverdigheten når det dukker opp innlegg om produkter.

Det jeg liker hos deg er at du er ærlig om at du har tatt et valg, og at du siler ut fra dine preferanser. På ingen måte ødeleggende på det nivået du har lagt deg nå :)

Hilsen fra Moccamamma

Mette sa...

Jeg legger meg ogsa pa samme linje som de fleste andre her og mener at relevant reklame som du foler du kan sta inne for er ok. LIker heller ikke de som driver med massereklame som er fullstendig irrelevant for bloggens innhold. Tror faren er at bloggerne kan miste den direkte kontakten med leserne om de blir for kommersielle med irrelevante innslag. Man velger jo stort sett a folge blogger som appelerer gjennom delte interesser.

Nin sa...

Tittei!

Bevissthet tenker jeg er et viktig stikkord..
Både fra bloggeren`s og leserenes side..Du er tydelig veldig bevisst på dine valg og hva du står for og formidler det på en flott måte!

Avdelingen sa...

Jeg liker ikke uestetiske reklamer som verken passer inn i utforming eller innhold. Jeg synes derimot deter ok at man f.eks har give aways hvor an gir bort sponsede gaver. Det er da viktig at det kommer frem at gaven er sponset. Avdelingen har fått noen gaver for å gi bort i så henseende, men kun slike som er av en slik art at vi selv kan gå god for dem og synes de er fine. Når det gjelder å lenke til butiker, synes jeg også dette er ok. det kan være steder man kan gjøre gode kjøp eller steder man henter infomateriale og inspirasjon.

Anonym sa...

Hei.
Jeg har fulgt bloggen din lenge -men aldri kommentert. Nå er det på tide, tenker jeg. Du er en fantstisk dyktig fotograf med en vakker blogg. Jeg er allikevel skuffet over at du valgte å takke ja til reklame. Jeg synes at jeg merker stor forskjell nå.
Det hadde vært mye kulere ikke å være kjøpt-og-betalt. Du vet jo det du, at de beste ikke kjører relame. Markedsfører vil du jo uansett være. Er du ikke enig i at de aller beste lar være å ha reklame? Give-aways appellerer ikke til meg.
Dette er ment som konstrktiv kritikk fra en trofast følger. Jeg har nemlig tenkt på det en del.
Lykke til!
:)

SamogSofie sa...

Enig med den over her som skrev at vi jo "shopper" blogger som alt annet. Dvs vi leser de vi liker totalbildet av, og abonnerer på feeds. Liker vi ikke innholdet blir de byttet ut til fordel for andre bloggere. Slik fungerer bloggernes verden på samme måte som veldig mye annet her i verden; så gjenstår det jo å se hvem som utvikler seg i en slik retning at følgerne henger på og blir fler :) Personlig er jeg glad i reklame jeg. Bloggerne legger som regel tid i å fremstille den både kreativ og informativ, og her henter jeg en masse inspirasjon til både eget interiør, klær og presanger. Kjempefin kanal, og jeg digger bloggen din Fru Fly ( lenge før jeg også fikk et ønske om å annonsere der)
Klem fra Sissel