Viser innlegg med etiketten DIY. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten DIY. Vis alle innlegg

onsdag 5. oktober 2011

Er dere ferdige å pusse opp nå da?


Det er et spørsmål jeg får stadig vekk.
"Ehh... altså, jo for så vidt...men det er jo alltid noe å putle med".
For det er nettopp det det er. En million småting står på listen, 
og det virker aldri som om den blir noe særlig kortere!:)


Flaks for oss at vi liker det akkurat sånn, "noe å putle med" er strålende fint det!:)
Nå holder jeg på å male barkrakker på kjøkkenet, og lurer på om de kun skal få "genser".
Hvis jeg beiser bena i noenlunde samme farge som gulvet, tror jeg det kan bli kjempefint.
Her Fly er vant til mine rare påfunn, og synes faktisk at det kunne ha vært litt kult!
Det ser ut som den nitide bearbeidingen gjennom mange år har betalt seg, hurra!
Det verste som kan skje er at vi ikke liker det eller blir lei, og maler igjen.
Derfor elsker jeg møbler i solid tre -  og velger det stadig oftere.

Gryteunderlagene med tekst på kan du se mer av her.

Ha en fin onsdag!
 post signature
-------------------------------------------
"Are you done redecorating yet" is a question I often hear.
And the answer is "kind of"- because we always have projects going on.;)
Now I am painting stools, considering to paint them half white and half stained.
Even Mr. Fly though this was cool (usually he thinks my ideas are strange and crazy).
It actually seems like my "creative processing" over the years finally paid off!:)

fredag 9. september 2011

Pentagon

I det gamle huset hadde vi et organisatorisk sentrum: O`store bardisk.
Da vi flyttet inn i det nye huset var vi helt lammet uten dette senteret.
Hvor i alle dager skulle vi legge posten? Skrive lapper og lister? 
 Holde oversikt over avtaler? (ja, vi glemte et foreldremøte nylig...)
Hvooordan skulle vi klare å holde orden på Flyfamilien AS?
 Så vi ble enige om at vi snarest måtte ha en disk her også, og vi ville skreddersy en selv.
Fordi den skulle passe et bestemt sted, men også fordi vi ville ha den "rustikke" finishen.  
Og faktisk; helt uten å overdrive kan jeg si at dette gikk som en lek fra idè til ferdig disk!
Vi målte opp hvor dyp og lang vi kunne ha den, og fant passende planker til formålet.
Herr Fly saget den tykkeste planken i tre deler, og la dem ved siden av hverandre.
Den tynneste planken ble saget opp i tre, og skrudd på som "støtteplanker" på tvers.
(som du kanskje legger merke til er snekkerterminologi ikke en av mine kunnskapsområder:)
Vi pusset litt i endene med sandpapir, skrudde på beina og hengslene - og malte.
Når vi maler bord, maler vi forresten med gulvmaling for bedre varighet.
Pentagon er på plass- og vi kan senke skuldrene.
Finere bilder kommer, må bare få tid!
Fin fredag!:)
post signature

fredag 26. august 2011

Mitt kreative rom...

...begynner å komme i orden.
Hyllen på skrivebordet er verdens enkleste "gjør-det-selv-prosjekt".
Det er rett og slett gamle blikkbokser som er stablet oppå hverandre.
Mine er løse, men de kan skrus sammen- eller til veggen om man vil.  
Jeg liker forandring, så hos meg blir hyllen en dynamisk utstilling.;)
 Ha en super fredag!
Og for dere som bor i Bergen:
husk at Raff åpner i dag!
post signature 
----------------------------
My creative room/office is getting settled.
Boxes put on top of each other make a great shelf.
Wishing you a great friday!:)

mandag 22. august 2011

Uro |DIY|

..som gir ro;)
Ja, for de siste dagene har Baby Fly vært opptatt med sin nye leke.
Den er et halvveis DIY-prosjekt , gjort i en fei - med litt planlegging.
Jeg kjøpte et supert trestativ, som jeg malte hvitt, til å henge ting på. 
Det kan stå på gulvet eller oppi lekegrinden som jeg har gjort her.
 Så tenkte jeg over hva som kunne være morsomt og fint å henge på stativet.
Jeg kjøpte inn masse papir i fine farger, men kom ikke lenger med det - foreløpig. 
Men jeg kan jo bruke hva som helst- og bytte når som helst, så det er jo et bra utgangspunkt.
 
I vognen hadde hun en leke hun var opptatt av, så den bestemte jeg meg for å ofre.
(jeg kjøpte en annen i noenlunde samme stil sånn at hun fremdeles har noe fint i vognen;)
Jeg klippet i stykker vognleken, delte opp hver ting og hengte dem opp i stativet med hyssing. 
I tillegg til vognleken kjøpte jeg en ugle og en fisk i samme "familien" som de andre figurene.
 Resultatet er at hun i flere timer hver dag smiler og "snakker" ivrig med sine nye venner.
Når hun er lei av dem, skifter vi dem ut litt - og skifter tilbake igjen etterpå.
Ha en fin ukestart!
post signature 
--------------------------------------------
I put together a new toy/mobile for Baby Fly the other day.
She loves it and are smiling and "talking" to her new friends for hours.
When she gets tired of them, I´ll put together a new group of friends;)

onsdag 3. august 2011

Årets bursdagskrone...


...ble rosa etter bursdagsbarnets ønske!;)
Den sys fremdeles med to lag stoff, et lag vliselin, 
tall sys på (sølvstoff), ord strøket på med t-shirt transfer papir -
siden sys vrang mot vrang, vrenges og til slutt sys en stikningssøm rundt
også en borrelås på baksiden for perfekt passform og enkel av/på.
Her kan du se fjorårets krone som var lilla og blå med sølvtall. 

 

Disse lekes det med hele året!:)

post signature

mandag 13. juni 2011

Serveringsbrett [DIY]

Vi har et par brett som vi bruker mye om sommeren når ting skal frem og tilbake til hagen.
 Kjedelige serveringsbrett kan enkelt males i yndlingsfargene dine og dekoreres etterpå.
Jeg har brukt en nydelig grønnblå farge som jeg har malt denne krakken i.
Stempler, bokstaver eller sjablonger får du tak i alle hobbybutikker eller på Etsy.
Har forresten fått helt dilla på smoothies for tiden, det er så forfriskende og godt!
En enkel måte å bidra til 5 om dagen på, sjekk frukt.no for deilige oppskrifter!
 Ha strålende dag!
post signature
-------------------------------------------------------
Summertime means outdoor living, and we carry a lot of stuff back and forth.
Treys like this is practical, and they are easy to decorate yourself.
I buy shablons and rubber stamps at Etsy and Ebay.
Wishing you a splendid monday!

fredag 10. juni 2011

Tusen takk + nattbord |DIY|

Jeg er overveldet over gratulasjonene og gode ord i anledning lillesøsters ankomst!
Det er helt rørende at så mange gleder seg med oss, tusen, tusen takk!
Vi koser oss helt enormt- og jeg kjenner meg virkelig som verdens heldigste nå!
 Frøken Fly er stolt og veldig snill med sin søster, og viser ikke tegn på sjalusi (ennå).
Men hun gråter hver kveld når hun skal legge seg fordi hun vil være mer med lillesøster.
Så de siste kveldene har hun fått ha henne i sengen sin en liten stund før hun skal sove, stor stas!
Også har hun fått nytt nattbord til kaninlampen, en av stubbene vi fant i veikanten en dag i vinter.
Jeg har bare vasket og malt den med hvitbeis for å gjøre den litt lysere og grå i fargen.
Jeg er så glad over å være nominert hos NIB- ikke bare i en, men TO kategorier. 
Blir glad for stemmen din hvis du liker Fru Fly, man kan visst stemme hver dag!
Uansett er det utrolig mange flotte blogger å stemme på, ta en titt!:)
Ha en super fredagskveld!
post signature
---------------------------------------
Thank you so much for your congratulations on little sister`s arrival!
We are really enjoying our precious baby- and being a family of four.
Big sister is so kind to her sister, and crying when she has to say good night.
To make bedtime as good as possible, the baby visits her in her bed every night.
She also got a new nighstand, a little stump we found roadside this winter.

mandag 9. mai 2011

Klesgren [DIY]

En av tingene jeg visste jeg ville lage på babyrommet, var en kleshenger som dette.
Jeg har sett det et par steder før, bl.a. på flinke Ifra Lahell sitt knallkule barnerom. 
Jeg er glad i naturelementer og har lenge vært på jakt etter den rette grenen.
For noen uker siden fant jeg flere + en stubbe som jeg skal ha til noe annet.
Jeg skrubbet dem og la på et tynt lag med beis for å få dem litt lysere.
Jeg har brukt to enkle kroker i taket og gøtt til å feste grenen med.
Synes det var litt artig at de liksom "svever" i løse luften sånn som dette.
Jeg tror at jeg skal prøve en variant med tykk hyssing også, det kan bli fint.
 
Alt må jo snart ned igjen siden vi skal flytte i juli,
men forhåpentligvis får vi brukt alt i det nye huset.
Ha en super, solrik dag!
post signature
----------------------------------------
I love nature elements in the interior,
and think this branch suits the baby room perfect. 
Easy to make yourself- and makes a difference!
Have a great monday!

tirsdag 3. mai 2011

Lag klemmer i en fei

Med nål og tråd, klemmer og fine bånd kan du lage søte hårklemmer selv.
I mange hobbybutikker har de enkle klemmer du kan bruke som utgangspunkt.

Brett båndet i samme lengde som klemmen, legg en bit bånd rundt og sy sammen.
På undersiden syr du begge endene fast i hullene klemmen- voilà.
Her kan du se flere egenlagede 'Fly-klemmer'.
Ha en super dag!
post signature

onsdag 27. april 2011

Just for you...

Det blir mye redebygging om dagen, både interiørmessig og ellers.
Her har jeg tegnet egne motiver som jeg har strøket på enkle babybodyer.
Ved overføringen til tøy har jeg som vanlig brukt T-shirt transferpapir.
Eget design på barneklær er koselig å holde på med- og det er veldig artig.
Spesielt når jeg tenker på at en liten baby skal ha dem på om under to måneder!:)
Ha en strålende dag!
post signature
------------------------------------------------
Designing your own babyclothes is easy and fun.
I have drawn these motives and ironed them on to cotton clothes.
I can`t wait for my baby to wear these in less than two months!
Have a great wednesday!

torsdag 14. april 2011

Smil!

Stort sett går det helt automatisk av seg selv....
men i tilfelle jeg glemmer det, har jeg laget en merkelapp som en påminnelse.;)
Med enkle papp-tager, stempler og grov hyssing er det fort gjort å lage huskelapper.
Sammen med gule Ranukler i vinduskarmen lyser den opp hverdagen min.
Ønsker deg en finfin torsdag!
post signature
-----------------------------------------
Just in case I forget to smile, I have made a tag to remind me;)
Together with fresh yellow flowers it brightens my day!
Wishing you a beautiful thursday!

søndag 10. april 2011

Digitale malerier


Å fotografere betyr å "male med lys"-
og etter bildet er tatt kan man "male" videre med Photoshop. 
  Lag på lag, farger og tekstur, skrift, skygge og lys skaper nye uttrykk.
Med så mange bilder som blir tatt er det artig å bruke dem på ulike måter.
Jeg holder på med flere bildeprosjekter for tiden, her er en av variantene.
Jeg liker aller best de bildene som ikke er helt opplagte, helt vanlige. 
Bilder man ikke pleier å henge på veggen passer faktisk på veggen hvis du ser etter;)
Jeg tror jeg skal bestille et av de siste jeg har jobbet med på lerret.
Er litt spent på hvordan det kan bli, men tror det kan bli bra.
Dere som har bestilt bilder på lerret før, gode tips til hvor?
Ha en super søndag!
post signature 
---------------------------------------------
To photograph means "to paint with light", 
and after photographing you can keep "painting" with Photoshop.
I have used layers, colours, words, shadows and light to make this "painting".

mandag 28. mars 2011

Favorittmøbelet...

...til Frøken Fly er denne sekkestolen.
Jeg sydde den for et par år siden og den holder virkelig koken.
Jeg brukte et supert mønster fra Stoff og Stil som de har ennå; her.
Såvidt jeg husker, laget jeg den største størrelsen av de mønstrene der.
Selve sekkestolen var ganske enkel og kjapp å sy og montere sammen, 
det vanskeligste var egentlig å få alle de millioner isoporkulene der de skulle!
Herr Fly skulle helle og jeg holde, det gikk ikke helt knirkefritt for å si det sånn. ;)
Men vi klarte det til slutt og vi fikk et et helt tipp topp møbel som har blitt brukt mye.
Den kunne kanskje vært litt sprekere i materiale og fargevalg, men jeg ville ha den enkel.
Jeg fant derfor et kraftig linstoff i noenlunde samme farge som sofaen vår - 
og med et søtt bilde av Frøken Fly og tre stjerner på ble den personlig 
 - og nøytral nok til å ligge fremme hele tiden.
 Ha en fin ukestart!
post signature